از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

بدون شک تاکنون در محلی قرار گرفته اید که تحت نظارت دوربین مداربسته بوده است. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا دوربین مداربسته موجود مجهز به میکروفون بوده و می تواند صداهای محیط را ضبط نماید؟ از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط می کند؟ آیا صداهای ضبط شده توسط دوربین مداربسته از کیفیت کافی برخوردار هستند؟ اگر با سوالاتی نظیر این ها مواجه شده اید با الو دوربین همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید!

اهمیت استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

اهمیت استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

بسیاری از دوربین های مداربسته قابلیت شنود و ضبط صدا را دارند. بیشتر کارفرمایان و صاحبان مشاغل مختلف برای حفظ منافع خود و کارمندان ترجیح می دهند که از دوربین های مداربسته ای که قابلیت ضبط صدا دارند استفاده کند.

اما در مکان هایی که نیاز به ضبط صدا نیست معمولاً برای صرفه جویی در هزینه، دوربین هایی که قابلیت ضبط صدا ندارند مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به علاوه ممکن است دوربین مداربسته ای دارای قابلیت ضبط صدا باشد، اما بنا به صلاحدید از آن استفاده نشود.

دوربین مداربسته میکروفون دار چگونه است؟

همان گونه که می دانید دوربین های مداربسته در دو دسته دوربین های مداربسته آنالوگ و دوربین های مداربسته تحت شبکه قرار می گیرند. هر دو نوع دوربین مداربسته می توانند دارای قابلیت ضبط صدا باشند. در ادامه روش هایی را به شما ارائه می نماییم که می توانید توسط آن ها دوربین های آنالوگ و تحت شبکه ای که قابلیت ضبط صدا دارند را شناسایی کنید.

دوربین مداربسته تحت شبکه با قابلیت ضبط صدا

دوربین مداربسته تحت شبکه با قابلیت ضبط صدا

دسته ای از دوربین های مداربسته تحت شبکه وجود دارند که دارای قابلیت ضبط صدا هستند. این قابلیت توسط حفره ای که در کیس آن ها ایجاد شده است به وجود آمده است. در صورتی که یک حفره در قسمت مرکزی کیس دوربین مشاهده نمایید، می توانید مطمئن شوید که دوربین مداربسته تحت شبکه موجود صدای محیط اطراف را ضبط می کند؛ زیرا که این دوربین در دسته دوربین های مداربسته میکروفون دار قرار دارد.

برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه در پایان قسمت نامبر خود دارای نام اختصاصی S هستند. S مخفف Sound Support بوده  و قابلیت ضبط صدا توسط میکروفون خارجی را نشان می دهد. معمولاً در شعاع یک متری اطراف این دوربین ها در حفره یا سوراخی یک میکروفون جایگذاری شده است.

دوربین مدربسته داهوا

دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین آنالوگ با قابلیت ضبط صدا

در صورتی که مشخصات یک دوربین مداربسته را داشته باشید به راحتی می ‌توانید با سرچ کردن آن، قابلیت های دوربین مداربسته را مشاهده نمایید. در صورتی که به مشخصات دوربین مداربسته دسترسی ندارید، طبق راهنمایی زیر می توانید متوجه شوید که دوربین آنالوگ دارای قابلیت ضبط صدا است یا خیر!

با دقت به دوربین مداربسته آنالوگ توجه کنید. در صورتی که ۳ کابل خروجی مشاهده نمایید می توانید اطمینان داشته باشید که یکی از کابل ها مربوط به میکروفون است. دو کابل دیگر مربوط به اتصال برق و تصویر هستند.

در صورتی که کابل های خروجی دوربین قابل مشاهده نباشند می توانید به ظاهر دوربین مداربسته و بدنه آن توجه کنید. در صورتی که دوربین مداربسته موجود دارای میکروفون باشد به راحتی می توانید آن را مشاهده کنید. البته به این نکته توجه نمایید که برخی از دوربین های مداربسته دارای میکروفون مخفی در بدنه خود هستند.

شناسایی دوربین مداربسته با میکروفون های خارجی

شناسایی دوربین مداربسته با میکروفون های خارجی

هر کدام از میکروفون های خارجی دارای اشکال ظاهری متفاوت هستند، اما به طور کلی در سه دسته زیر قرار می گیرند:

۱.میکروفون های گلفی: همان گونه که از نامش پیدا است این نوع میکروفون ها دارای ظاهری شبیه به توپ گلف هستند. از ویژگی‌های بارز این نوع میکروفون می ‌توان به وزن بسیار کم و ابعاد کوچک اشاره کرد که دارای ولتاژ مصرفی بین ۶ الی ۱۲ ولت هستند.

۲.میکروفون سوزنی: نام دیگر میکروفون های سوزنی، میکروفون مخفی است. ظاهر میکروفون سوزنی بسیار کوچک بوده و سوزنی شکل هستند. به همین علت به راحتی مخفی می شوند. برای مثال قابلیت جایگذاری در داکت را داشته و به راحتی قابل تشخیص نیستند.

۳.میکروفون باکسی: این میکروفون ها دارای کیسی به شکل مستطیل بوده و پیچ هایی برای تنظیم صدا دارند. میکروفون باکسی از دو مدل دیگر گران تر بوده و می توان آن ها را به دستگاه ضبط کننده DVR و دستگاه NVR متصل نمود.

در صورتی که هر کدام از میکروفون های نام برده شده را در نزدیک دوربین مداربسته مشاهده نمایید، می توانید اطمینان حاصل نمایید که دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد.

پیدا کردن میکروفون دوربین مداربسته با میکروفون یاب

اگر توسط هیچ کدام از روش های یاد شده نتوانستید میکروفون دوربین مداربسته را پیدا کنید، می توانید از دستگاه میکروفون یاب استفاده کنید. این دستگاه با اساس کار فرکانس و سیگنال میکروفون دوربین مداربسته را پیدا می کند. البته باید توجه کنید که هنگام استفاده از دستگاه میکروفون یاب تمامی دستگاه هایی که قادر به تولید فرکانس هستند خاموش باشند. پس از خاموش کردن دستگاه های دارای فرکانس مانند: لپ تاپ، مودم، موبایل، سیستم رادیویی و… میکروفون یاب را روشن کنید. هنگام روشن شدن این دستگاه، در صورت وجود میکروفون، آلارم های آن به کار افتاده و چراغ های چشمک زن آن سریع تر کار می کند.

دوربین مدار بسته صدا را تا چه فاصله ای ضبط می کند؟

به طور کلی دوربین های مداربسته قابلیت ضبط صدا تا فاصله ۶ متری دارد. این میزان برای فضاهایی که دارای حداقل صدا و شلوغی در محیط هستند ذکر می شود. در صورتی که فاصله فرد در حال صحبت با میکروفون دوربین مداربسته آنقدر زیاد باشد که افراد حاضر در نزدیک دوربین مداربسته نیز صدای او را نشنوند، دوربین مدار بسته قادر به شنیدن صدای فرد نبوده و آن را نیز دریافت نمی کند. جالب است بدانید که صحبت های درگوشی در فاصله کم تر از ۲ متر با میکروفون دوربین مداربسته قابلیت ضبط توسط این دستگاه را دارند.

جمع بندی

در این مقاله سعی نمودیم مجموعه ای از روش های که توسط آن ها می توانید قابلیت ضبط صدا در دوربین مداربسته را تشخیص دهید به شما ارائه نمودیم. شما می توانید توسط یک یا چند روش ذکر شده در مقاله، این قابلیت را در دوربین مداربسته محل کار یا اطراف خود پیدا کنید. لازم به ذکر است که کیفیت صدای ضبط شده توسط دوربین مداربسته در مدل های مختلف متفاوت بوده و ارتباط مستقیمی با کیفیت دوربین و نوع میکروفون دارد.

الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0