آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

دسته بندی :مقالات دوربین مدار بسته ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ الو دوربین 249
آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

امروزه دوربین های مدار بسته نقش بسیار پررنگی را در تمامی حوزه ها ایفا می نمایند. ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که آیا دوربین های مداربسته قابلیت ضبط صدا دارند یا تنها وظیفه آن ها ضبط تصاویر است؟! پاسخ به این سوال بسیار راحت است!

 امروزه دوربین های مداربسته ای تولید شده اند که دارای میکروفون بوده و می توانند عمل ضبط صدا را به خوبی انجام دهند. با توجه به آن که پیشرفت علم و تکنولوژی به حوزه تولید دوربین های مداربسته نیز راه پیدا کرده است، می ‌توان گفت که قابلیت ضبط صدا توسط دوربین مداربسته یکی از ابتدایی ترین قابلیت هایی است که این تجهیزات می‌ توانند داشته باشند.

آیا ضبط صدا توسط دوربین های مداربسته قانونی است؟

بدون شک دوربین های مداربسته ای که دارای قابلیت های بسیاری اعم از ضبط صدا هستند، امکانات بیشتری را ارائه داده و دارای مزایای بی شماری هستند. با استفاده از دوربین های مدار بسته، هنگامی که در یک مکان حضور فیزیکی ندارید می توانید به خوبی شرایط را کنترل کنید.

اما نکته اصلی حائز اهمیت که در این خصوص وجود دارد این است که اگر از این امکانات به طور صحیح استفاده نکنیم حریم خصوصی افراد را نقض نموده ایم. بنابراین قوانین بسیاری برای نظارت صوتی نسبت به نظارت تصویری وجود داشته که بسیار سختگیرانه است و در صورتی که بمورد بی توجهی قرار گیرد پیگرد قانونی دارد.

با مراجعه به مکان های مختلف شاهد دوربین های مداربسته بی ‌شماری هستیم که تصاویر زنده را ضبط می کند؛ زیرا که امنیت خانه ها و مشاغل بسیار مهم بوده و برای مقابله با هر گونه خلاف و سهل انگاری، استفاده از آن‌ ها ضروری به نظر می رسد.

ضبط صدا اگر برای مکالمات کارمندان و افراد حاضر در مکان مورد نظر بوده و آن ها هیچ گونه اطلاعی در این خصوص نداشته باشند، بدون شک این عمل غیر قانونی بوده و حریم خصوصی دیگران را نقض می ‌کند. بنابراین ممکن است برخی از افراد دوربین های مداربسته که دارای قابلیت ضبط صدا هستند را نصب نمایند اما از قابلیت ضبط صدای آن استفاده نکنند.

آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

چگونه تشخیص دهیم که دوربین مداربسته دارای قابلیت ضبط صدا است یا خیر؟

روش تشخیص قابلیت ضبط صدا در انواع دوربین مداربسته متفاوت است. برای آن که بتوانیم این قابلیت را در دوربین های مختلف تشخیص دهیم، باید به موارد متعددی توجه کنیم. یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین مواردی که توسط آن می توان تشخیص داد که دوربین مداربسته می تواند صدا ضبط کند یا نه، توجه به شکل ظاهری دوربین است.

به طور کلی دوربین ها از نظر ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول دوربین های مداربسته ای هستند که مجهز به میکروفون می باشند. دسته دوم دوربین های مداربسته هستند که قابلیت تجهیز به میکروفون دارند.

دوربین های مداربسته دارای میکروفون

برای شناسایی این نوع دوربین های مداربسته تنها کافی است که به دوربین نزدیک شوید. این نوع دوربین ها فارغ از نوع آن که ممکن است آنالوگ یا تحت شبکه باشد، یک میکروفون درون آن ها تعبیه شده است که تنها با بررسی ظاهر بدنه دوربین و وجود حفره کوچک می توان قابلیت ضبط صدا در آن را تشخیص داد.

در زمان های نه چندان دور سیستم های مداربسته آنالوگ مجهز به میکروفون نبوده و تنها دوربین های مداربسته تحت شبکه دارای میکروفون های ضبط صدا بودند. با گذشت زمان و به مرور، دوربین های آنالوگی روی کار آمدند که میکروفون نیز در آن ها تعبیه شده و قابلیت ضبط صدا به آن ها افزوده شده است.

در برخی از دوربین های مداربسته ممکن است میکروفون قابل رویت نباشد. در این مواقع تشخیص این که آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند یا خیر، اندکی دشوار خواهد شد.

دوربین های مدار بسته با قابلیت تجهیز به میکروفون

این نوع دوربین های مداربسته قابلیت تجهیز به میکروفون دارند. به عبارت دیگر این دوربین ها می توانند آنالوگ و یا تحت شبکه باشند. دوربین های مداربسته آنالوگ که قابلیت ضبط صدا دارند، دارای کابل ورودی انتقال تصویر، کابل ورودی برق و کابل ورودی میکروفون هستند.

برای تشخیص این نوع دوربین ها تنها کافی است که به دنبال تعداد کابل های آن بگردید. در صورتی که کابل های خروجی آن قابل مشاهده باشد بررسی کنید که تعداد کابل ها چند عدد است. در صورتی که ۳ عدد کابل مشاهده کنید می توانید اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد.

اما در صورتی که کابل های آن مشخص نباشد باید اطراف دوربین مداربسته را به خوبی بررسی کنید و به دنبال یک میکروفون یا حفره ای در فاصله تقریباً یک متری از دوربین بگردید که میکروفون در آن نصب شده باشد.

انواع میکروفون های دوربین مداربسته

میکروفون هایی که به دوربین های مداربسته به صورت مجزا متصل می شوند، با توجه به شکل ظاهری خود در سه دسته میکروفون های گلفی، میکروفون های باکسی و میکروفون های سوزنی قرار می گیرند. در میان آن ها میکروفون های سوزنی کاملا مخفی است، اما دو نوع دیگر میکروفون به راحتی قابل تشخیص است.

آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته چگونه است؟

ویژگی های بسیاری وجود دارند که تعیین کننده کیفیت ضبط صدا توسط دوربین های مداربسته هستند. از مهم ترین فاکتورهایی که نقش موثری در کیفیت ضبط صدای میکروفون ایفا می نمایند می توان به کیفیت میکروفون و عوامل خارجی اشاره کرد.

بهتر است هنگام نصب میکروفون آن را در محلی قرار داد که به دور از آلودگی های صوتی باشد. برای مثال نصب میکروفون در کنار در ورودی یا پنجره توصیه نمی شود؛ زیرا که به طور مستقیم روی کیفیت صدای ضبط شده تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

از دیگر موارد موثر در کیفیت ضبط صدای میکروفون دوربین می توان به فاصله میکروفون تا کانون صدا اشاره کرد. بدیهی است که هرچقدر میکروفون از کانون صدا دورتر باشد، کیفیت ضبط صدا پایین تر است.

به طور معمول کیفیت میکروفون هایی که به صورت مجزا کنار دوربین مداربسته قرار می ‌گیرند بیشتر از کیفیت میکروفون های داخلی دوربین های مداربسته هستند؛ زیرا هنگامی که میکروفون را به صورت جداگانه خریداری می کنید دست شما در انتخاب نوع کیفیت ضبط صدا باز تر بوده و به راحتی می توانید آن را نیز تنظیم کنید.

الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0