انواع کابل دوربین مداربسته

دسته بندی :مقالات دوربین مدار بسته ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ الو دوربین 192
انواع کابل دوربین مداربسته

برای نصب دوربین های مداربسته از انواع مختلف کابل استفاده می شود. بر اساس آن که دوربین مداربسته شما آنالوگ باشد یا تحت شبکه، کابل هایی که مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت خواهند بود. در سیستم های مداربسته آنالوگ از کابل کواکسیال یا کوآکسی برای انتقال داده و تصاویر دوربین مداربسته استفاده می نمایند. در حالی که در سیستم های تحت شبکه که آن ها را به عنوان دوربین های مداربسته IP نیز می شناسیم از کابل شبکه استفاده می شود. هر کدام از انواع کابل ها در انواع مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می گردند. تفاوت کابل ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. با الو دوربین همراه باشید تا انواع کابل های تصویر را به شما معرفی نموده و کاربرد آن ها را معرفی نماییم.

انواع کابل دوربین مداربسته

همان گونه که در بند پیشین اشاره کردیم بر اساس نوع سیستم مداربسته نوع کابل دوربین مداربسته نیز متفاوت بوده و بر اساس آن مشخص می شود.

۱.کابل کواکسیال

کابل کواکسیال که آن را کابل تصویر دوربین مداربسته آنالوگ می نامیم، به کابل الکتریکی گفته می شود که سیگنال های فرکانس رادیویی را از نقطه به نقطه دیگر منتقل می نماید.

۲.کابل کواکسیال ترکیبی

کابل کواکسیال ترکیبی به نوعی از کابل های کواکسیال گفته می‌ شود که کابل برق به صورت چسبیده به آن قرار گرفته است. از مهم ترین مزیت‌ های این نوع کابل می توان به اشغال کردن فضای کم تری درون داکت اشاره کرد.

۳.کابل شبکه

کابل شبکه یا LAN به کابلی گفته می‌ شود که در سیستم های تحت شبکه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در صورتی که تکنولوژویPOE  وجود داشته باشد با استفاده از این کابل نه تنها تصاویر، بلکه برق نیز انتقال پیدا می کند.

انواع کابل دوربین مداربسته

 کابل دوربین مداربسته کواکسیال و انواع آن

کابل های کواکسیال از اوایل قرن بیستم شکل گرفته و تکنولوژی آن به بازار عرضه شده است. این کابل ها به دلیل دوام و سهولت نصب عمدتاً برای اتصال تجهیزات آنتن ماهواره‌ ای در منازل و سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه انواع مختلفی از کابل های کواکسیال طراحی و به بازار عرضه شده است که بر اساس اندازه گیری و آمپدانس متفاوت هستند.

اصطلاح RG در کابل کواکسیال

RG مخفف کلمه Radio Gauge است که به ضخامت کابل کواکسیال اشاره می کند. ضخامت کابل کواکسیال با عدد در کنار نشان داده می شود. هر چقدر RG بیشتر باشد، هسته یا هادی کابل کواکسیال نازک تر است. به عبارت دیگر کابل کواکسیال ظاهری ضخیم و گرد مانند داشته و از سایر کابل ها متمایز است.

 به راحتی می ‌توان این نوع از کابل دوربین مداربسته را از سایر کابل های دوربین مدار بسته مانند کابل های جفت تابیده یا کابل اترنت تفکیک کرد. رایج ترین انواع کابل های کواکسیال به شرح زیر هستند:

  • RG6
  • RG11
  • RG59

کابل ترکیبی دوربین مداربسته

کابل ترکیبی دوربین مداربسته در واقع از دو کابل تشکیل شده است. این نوع کابل دوربین مداربسته به کاربر امکان ارسال اطلاعات تصاویر و تامین برق دوربین با استفاده از یک کابل می دهد. از انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته می توان به کابل ترکیبی RG۵۹ اشاره کرد که رایج ترین و پرکاربردترین آن ها یوده در بسیاری از ویژگی ها و ساختارهای کابل های ترکیبی مشابه کابل کواکسیال معمولی است، با این تفاوت که یک زوج برق نیز در کنار آن ها قرار گرفته است.

نکات مهم کابل ترکیبی دوربین مداربسته

کابل ترکیبی دوربین مداربسته انتخابی مناسب برای مکان هایی است که دارای ابعاد کوچک بوده و به متراژهای پایین از کابل ترکیبی نیاز دارند؛ زیرا که حداکثر طول کابل دوربین مداربسته که از نوع ترکیبی است بین ۶۰ الی ۷۰ متر می باشد. بدیهی است که که با افزایش این مسافت از حداکثر طول کابل دوربین مدار بسته کاسته می شود. البته لازم به ذکر است که تنها کابل های ترکیبی دوربین مداربسته که دارای جنس مرغوب بوده و تماماً از مس هستند دارای محدودیت متراژ می باشند.

انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته

کابل ترکیبی دوربین مداربسته مانند کابل های کواکسیال معمولی از جنس مس و آلومینیوم ساخته می شوند. این کابل ها مرغوب ترین نوع کابل دوربین مداربسته ترکیبی هستند. برای محافظت از آن ها در هنگام نصب از تجهیزاتی مانند لوله فلکسی دوربین مداربسته و داکت استفاده می شود.

کابل دوربین مداربسته تحت شبکه

کابل تحت شبکه به کابل زوج سیم یا UTP گرفته می شود. این کابل دارای چهار جفت سیم است که به صورت دو به دو به دور یکدیگر تابیده شده اند. این سیم ها به رنگ نارنجی و نارنجی سفید، سبز و سبز سفید، آبی و آبی سفید، قهوه ای و قهوه ای سفید در بازار موجود هستند.

 علت به هم پیچیدن این سیم ها را می توان در کاهش تاثیر گذاری نویز بر روی سیگنال های تصویری دوربین مداربسته دانست. کابل های شبکه بر اساس انواع آن ها دسته بندی می شود. دسته بندی مشهور آن ها به CAT معروف است. از بین کت‌ها کابل های کت ۵ و کت ۶ در دوربین های مداربسته تحت شبکه بیشترین کارایی را دارند.

انواع کابل دوربین مداربسته

انواع کابل تحت شبکه

کابل های تحت شبکه بر اساس میزان نویز پذیری و تناسب با ماهیت در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • کابل :UTP کابلی است که بر روی زوج سیم های درون آن شیلد وجود ندارد و معمولاً از این کابل در محیط های داخلی که هیچ گونه آلودگی نویز و پیچیدگی نصب وجود ندارد، استفاده می کنند.
  • کابل U/FTP : در این نوع کابل زوج سیم های درون کابل توسط فویل پوشیده شده اند. این نوع کابل ها انتخابی مناسب برای محیط های دارای نویز هستند.
  • کابل F/FTP : زوج سیم ها و کابل ها در این نوع کابل تحت شبکه درون فویل های جداگانه پیچیده شده اند. از این نوع کابل برای محیط هایی که دارای نویز بسیار زیادی هستند استفاده می شود.
  • کابل S/FTP : در این دسته از کابل های تحت شبکه زوج سیم ها توسط فویل پوشیده شده و مجموعه سیم ها نیز درون شیلد بافته شده قرار دارند. از موارد استفاده این کابل ها می توان به محیط هایی با نویز زیاد و مکان هایی که احتمال آسیب فیزیکی بالا است اشاره کرد. عواملی مانند کشیده شدن بیش از حد یا خم شدن کابل تصویر دوربین در طول مسیر موجب می شود که آسیب فیزیکی به کار افزایش یابد.
  • کابل SF/UTP : این نوع از کابل شبکه مجموعه سیم ها درون یک شیلد بافته شده قرار دارند کاربرد آن ها در محیط هایی است که امکان آسیب فیزیکی به کابل وجود دارد.
  • کابل F/UTP : در این نوع کابل مجموعه سیم ها توسط فویل پوشانده شده و زور سیم ها هیچ گونه پوششی ندارند.
الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0