دوربین مداربسته حرارتی

دسته بندی :مقالات دوربین مدار بسته ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ الو دوربین 155
دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی به یکی از انواع دوربین مداربسته گفته می شود که شکل حرارتی محیط به جای نور در شکل گیری تصاویر نقش دارد. به این نوع از دوربین ها دوربین مداربسته گرمایی نیز می‌گویند ساختاری این دوربین های مداربسته تقریباً مشابه با دوربین مدار بسته های عادی دیگر است. اگر می خواهید با کاربرد دوربین مداربسته حرارتی آشنا شده و معایب و مزایای آن را به خوبی بشناسید با الو دوربین همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید.

معرفی دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی از یک لنز استفاده کرده و پرتوهای گرمایی که از اجسام گرم با منابع گرمایی مختلف منتشر می شوند را روی چیپ تصویر گرمایی متمرکز می کند. سنسور این دوربین ها به جای آن که بر روی نور حساس باشند، به پرتوهای گرما حساس هستند.

دوربین مداربسته حرارتی

کاربرد دوربین مداربسته

کاربرد اصلی دوربین مداربسته حرارتی برای فضاهایی با حساسیت امنیتی بسیار بالا می باشد. این دوربین ها در موارد گسترده ای مانند پالایشگاه ها به طور ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این دوربین مداربسته می توان حرارت نقاط مختلف را مورد بررسی قرار داد. از دیگر کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی می توان به استفاده کردن از آن ها در علوم مختلف پزشکی و صنعتی اشاره کرد.

به علاوه از این دوربین در صنایع مختلف و موضوعات زیست محیطی به وفور استفاده می شود. یکی از کاربردهای ویژه دوربین مداربسته حرارتی را می توان تشخیص حیوانات، ماشین، انسان ها و… در مکان های مختلف و حتی قرار گرفتن پشت اشیای متفاوت دانست. دوربین های حرارتی هم به صورت مجزا و هم به صورت همراه با یک دوربین مداربسته معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای دوربین مداربسته حرارتی

از دوربین های مداربسته حرارتی برای تشخیص موجودات زنده و خودروها تا برد بسیار بالا استفاده می شود. با استفاده از این دوربین ها می توان در شرایط مختلف آب و هوایی موجودات زنده مختلف و اشیا را شناسایی کرده و به راحتی موقعیت مکانی آن ها را یافت. کیفیت تصاویری که تصویر توسط دوربین مداربسته حرارتی ثبت می‌ شوند، تحت تاثیر شرایط مختلف مانند سایه یا نور قرار نمی گیرند. امکان تعیین الگوی رفتاری برای دوربین مداربسته حرارتی وجود دارد؛ به این ترتیب زمانی که منبع گرما که می تواند اجسام یا موجودات زنده باشند، حرکت می‌ کند محل تغییر آن نیز به کاربر اطلاع داده می شود.

با استفاده از این دوربین ها می توان به اطلاعات حرارتی محیط مختلف دست پیدا کرده و حتی اندازه گیری دمای آن ها را نیز انجام داد. این اطلاعات می‌ تواند کاربردهای گسترده و مهمی را در برداشته باشد. برای مثال می ‌توان زنده بودن یک موجود یا روشن بودن یک خودروی در حال حرکت را با استفاده از این دوربین ‌ها تشخیص داد. از این دوربین های مداربسته برای مستند سازی استفاده می شود.

از دوربین های حرارتی برای محیط هایی که نیاز به یافتن حقیقت استفاده می شود! برای مثال یافتن افراد زنده در گرد و غبار ناشی از آتش سوزی مشکل است. در این زمان می توان از دوربین مداربسته حرارتی استفاده کرده و افراد را تشخیص داد. علاوه بر موارد یاد شده، از دوربین های حرارتی در مناطقی که نور کم دارند و دید ضعیفی را به کاربر ارائه می ‌نمایند استفاده می ‌شود. در این مکان ها دزدان به راحتی جولان می دهند. به همین علت برای جلوگیری از ایجاد خسارت از دوربین مداربسته حرارتی استفاده می کنند.

معایب دوربین مداربسته حرارتی

به طور معمول رزولوشن دوربین مداربسته حرارتی بسیار محدود و پایین است. به همین علت ممکن است تشخیص جزئیات تصویر برای کاربر را با مشکل مواجه کند. با توجه به آن که این دوربین های مداربسته تصاویر را به صورت حرارتی به کاربر نشان می دهند، امکان تشخیص هویت افراد مختلف در آن ها وجود ندارد. از دیگر معایب دوربین های مداربسته حرارتی می توان به هزینه بالا برای خریداری این دوربین ها اشاره کرد.

مفهوم پالت رنگ ها در دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی از رنگ هایی مانند نارنجی، قرمز و برای نمایش دادن درجه حرارت اجسام مختلف استفاده می کند. برای نمایش درجه حرارت پایین از رنگ های سرد مانند رنگ های بنفش و آبی استفاده می شود. به عبارتی واضح تر ترکیب بندی در دوربین های مداربسته به نحوی است که به راحتی می توان ترکیب متضاد آن ها را تشخیص داد.

در مواقعی که دوربین مداربسته معمولی و چشم انسان قادر نیستند وجود حیوان یا افراد را در محیط تشخیص دهند این گونه دوربین ها می توانند به راحتی عمل یاد شده را انجام دهند. به عبارتی واضح تر دوربین های حرارتی از یک تخصص به منبع گرما استفاده کرده و وجود افراد و اجسام دارای حرارت را تشخیص داده و آن را ردیابی می کنند.

نقش دوربین مداربسته حرارتی در کنترل تردد

دوربین های مداربسته حرارتی در مکان هایی کنترل امنیت در آن ها بسیار مهم است به طور ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه از این دوربین ها می توان برای کنترل تردد و عبور و مرور در خیابان های شهر و مناطق مختلف آن استفاده کرد. دوربین های حرارتی قادر هستند به صورت مداوم و در تمامی شرایط آب و هوایی و نوری عوامل مختلف متحرک و ثابت مانند اجسام و موجودات زنده را تشخیص دهند.

 این دوربین ها با ارسال سیگنال های لازم می توانند زمان عبور عابران پیاده و خودروها را تعیین نماید. معمولاً این کار به منظور مدیریت زمان انجام شده و نیازی به کنترل دستی چراغ راهنمایی و رانندگی ندارد. بنابراین می ‌توان گفت که دوربین مداربسته حرارتی دارای نقش قابل توجهی در کنترل ترافیک های جاده ای شهری است.

تکنولوژی های مورد استفاده در دوربین مداربسته حرارتی

  • در دوربین مداربسته حرارتی از تکنولوژی AGC (Auto Gain Control) استفاده می شود. انواع دوربین مداربسته حرارتی با به کارگیری این تکنولوژی قادر هستند محدوده دینامیک تصویر را تنظیم نمایند.
  • به کارگیری تکنولوژی DDE (Digital Detail Enhancement) در دوربین مداربسته حرارتی موجب شده است که این نوع دوربین جزئیات تصویر بیشتری را به کاربر ارائه نماید.
  • قلبلیتی در دوربین مداربسته حرارتی توسط استفاده از تکنولوژی 3D DNR به وجود آمده است که موجب می شود تصاویر شفاف تری را ثبت نموده و به کاربر ارائه نماید. این قابلیت میزان پیکسل های نویز دار را به حداقل میزان ممکن کاهش می ‌دهد این عمل از طریق کاهش نویز با پردازش سیگنال اصلی صورت می گیرد.
الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0