برد دوربین مدار بسته چقدر است؟

دسته بندی :مقالات دوربین مدار بسته ۷ فروردین ۱۴۰۲ الو دوربین 205
برد دوربین مدار بسته چقدر است؟

یکی از مهم ترین دغدغه‌ های افرادی که قصد خرید و نصب دوربین مداربسته را دارند آن است که برد دوربین مداربسته چقدر است و تا چه اندازه قدرت تشخیص شخص و پلاک را دارد؟ این موضوع دارای ابعاد گسترده بوده و نخست باید مشخص شود که منظور کاربر از برد دوربین مداربسته دقیقاً چه موضوعی است.

در صورتی که یک دوربین مداربسته را روی پشت بام خانه خود نصب کنید، می ‌توانید کوه هایی که در فاصله بسیار دورتر از محل زندگی شما وجود دارند را نیز مشاهده کنید. اما سوال اصلی این است که آیا دوربین شما برد بالایی دارد؟ یا به عبارتی دیگر برد مفید دوربین مداربسته شما چقدر است؟ سوال اصلی بسیاری از افراد این است که دوربین تا چه فاصله ای امکان نمایش جزئیاتی مانند چهره افراد، پلاک خودروها و… را فراهم می کند.

برد دوربین مدار بسته چقدر است؟

عوامل موثر در برد مفید دوربین مداربسته

به طور کلی برد مفید دوربین مداربسته از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد. در ادامه عواملی که روی برد دوربین مداربسته تاثیر می گذارند را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید به راحتی برای خرید دوربین مداربسته اقدام نمایید.

۱.کیفیت دوربین مداربسته بر اساس مگاپیکسل

دوربین های مداربسته در کیفیت تصویرهای متفاوتی طراحی و تولید شده و در بازار موجود هستند. این کیفیت تصویر بر اساس واحد مگاپیکسل تعیین می شود. برای مثال می ‌توان به دوربین های ۲ مگاپیکسل، ۳ مگاپیکسل، ۴ مگاپیکسل، ۸ مگاپیکسل، ۱۲ مگاپیکسل و… اشاره کرد.

مگاپیکسل در واقع رزولوشن دوربین است و قاعدتاً تاثیر بسیاری در برد مفید دوربین و قدرت آن در نمایش جزئیات دارد. مشخص است که یک دوربین ۸ مگاپیکسلی دارای کیفیت تصویر بالاتری نسبت به یک دوربین مداربسته ۲ مگاپیکسلی است. به همین علت می تواند جزئیات را بهتر به نمایش گذاشته و موفق‌ تر عمل نماید.

۲.قدرت زوم اپتیکال دوربین

با اندکی مطالعه متوجه خواهید شد که دوربین های مداربسته دارای دو نوع لنز ثابت و وریفوکال می باشند. در هنگام خرید اگر دوربین مداربسته با لنز وریفوکال را انتخاب نمایید، می توانید با توجه به فاصله کانونی آن، سوژه هایی که در فواصل دورتر قرار گرفته اند را مشاهده نمایید.

دوربین ‌های وریفوکال با قدرت زوم اپتیکال بالا طراحی و تولید شده‌ اند و می‌ توانید آن ها را خریداری نمایید. این دوربین ها قادرند تا فواصل یک کیلومتری را نیز به خوبی نمایش دهند.

۳.محل نصب دوربین مداربسته

میزان برد دوربین مداربسته تحت تاثیر محل نصب دوربین مدار بسته است. برای مثال در صورتی که از دوربین مدار بسته بی سیم استفاده می کنید، حتماً باید به محل نصب آن توجه کنید. در صورتی که دیواری بین دوربین مداربسته و وای فای وجود داشته باشد، قدرت سیگنال هایی که از وای فای به دوربین مداربسته می رسند را کاهش خواهد داد. در نتیجه این مسئله می‌ تواند تاثیر مستقیمی روی برد دوربین مداربسته بگذارد.

برد مفید تشخیص چهره دوربین مداربسته

هنگامی که می‌خواهیم در خصوص برد مفید دوربین مداربسته و تشخیص چهره دوربین مداربسته صحبت کنیم، باید موارد متعددی را مورد توجه قرار دهیم. یک نکته مهمی که وجود دارد آن است که امکان تشخیص چهره افراد در دوربین مداربسته یک امر ضمنی به شمار می رود. زیرا که برداشت های متفاوتی از تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته می شود.

در صورتی که اپراتور از قبل با افرادی که در محوطه مورد نظر رفت و آمد کرده و در تردد هستند آشنا باشد، تشخیص چهره و شناسایی افراد حاضر در محوطه برای او توسط دوربین مداربسته امری آسان است، اما در صورتی که یک فرد نا آشنا و جدید وارد محوطه شود و یا آن که اپراتور آشنایی چندانی با افراد حاضر در مکان مورد نظر نداشته باشد، ممکن است تشخیص چهره یا شناسایی افراد با مشکل مواجه شود.

به همین علت ممکن است بدون دیدن جزئیات چهره یک شخص، بتوان او را از راه دور تشخیص داد و فردی را که آشنایی چندانی با او ندارید نتوانید شناسایی کنید. این موضوع ارتباط مستقیمی به رزولوشن دوربین مورد نظر دارد. برای مثال دوربین ۲ مگاپیکسلی قادر است تشخیص چهره افراد را تا فاصله ۷ کیلومتری به خوبی انجام دهد.

برد مفید تشخیص پلاک چقدر است؟

برای آن که بتوان به ‌خوبی برد مفید دوربین مداربسته را تشخیص داد، بررسی امکان تشخیص پلاک خودرو می تواند یک معیار کاملاً مناسب باشد. زیرا برداشت های دیگری از این موضوع وجود نداشته و برای همگان یک برداشت ثابت انجام می شود. با توجه به آن که پلاک در فاصله ای معین خوانا است، دیگر نمی توان برد مفید تشخیص پلاک را به صورت کیفی و ضمنی ذکر نمود. برای مثال دوربین های ۲ مگاپیکسلی قابلیت تشخیص پلاک را تا فاصله پانزده متری دارند.

برد دوربین مدار بسته چقدر است؟

نقش برد دوربین مداربسته در کنترل شرایط

دوربین مداربسته با هدف کنترل محیط پیرامون و تحت نظر گرفتن رفتار افراد حاضر در یک مکان طراحی و تولید شده است. یکی از مهم ترین دلایلی که موجب نصب دوربین مداربسته در ادارات و محل های مختلف کسب درآمد می شود، کنترل رفتار و عملکرد کارکنان می باشد.

بنابراین در صورتی که کنترل رفتار افراد حاضر در یک محیط نیاز به بررسی جزئیات داشته باشد، باید از دوربین های مداربسته ای استفاده نمود که دارای برد مفید بیشتری باشند. اما در مواردی که به طور کلی نیاز به شناسایی دقیق و کنترل جزئیات رفتار کارمندان وجود ندارد می توان از دوربین های مداربسته آنالوگ که دارای کیفیت متوسطی هستند برای تحت نظر گرفتن رفتارها، تردد افراد و خودروها استفاده کرد. به همین علت در این مکان ها نیاز به استفاده از دوربین هایی با برد بالا و در فواصل زیاد نمی باشد.

کلام آخر

با توضیحاتی که در این مقاله ذکر شد مشاهده نمود که فاکتورهای بسیاری در برد مفید یک دوربین مداربسته تاثیرگذار هستند. یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه نمایید آن است که در هنگام راه اندازی یک سیستم مداربسته در یک مکان بزرگ، لازم نیست حتماً دوربینی را انتخاب کنید که قدرت زوم بالا داشته باشد! به جای این کار می توانید از چندین دوربین معمولی استفاده کنید. با استفاده از این روش کارایی دوربین مداربسته بیشتر شده و هزینه صرف شده برای خرید دوربین نیز اقتصادی تر خواهد بود.

الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0