دوربین مداربسته موتورایز

دوربین مداربسته موتورایز

در این مقاله از الو دوربین سعی داریم به معرفی دوربین مداربسته موتورایز و نحو کار آن بپردازیم. همچنین به معرفی دو مدل از این دوربین ها در بازار ایران می پردازیم. و به ویژگی های بین این دو و تفاوت های موجود در آن  را برای شما شرح میدهیم. با ما همراه شوید.

دوربین مدار بسته موتورایز چیست؟

یکی از ویژگی های مهم که در دوربین مدار بسته میتوانید از آن بهره ببرید. توانایی زوم (موتورایز) و بزرگنمایی، همراه با ارائه ی جزئیات با قدرت بالا بر روی سوژه ی مورد نظر میباشد. این امکان در همه ی دوربین های مداربسته وجود ندارد. و شما براساس زوم دیجیتال باید بر روی جسم مورد نظرتمرکز کنید.

شما میتوانید دوربین های مدار بسته ی مو تورایز را هم به صورت دیواری یا بولت  نصب کنید. ویا به صورت چسبیده به سقف که به اصطلاح دام میگویند قابل استفاده میباشد.

موتورایز چیست

ویژگی منحصر به فرد این دوربین ها در زوم اپتیکال آن میباشد. در زوم اپتیکال شما قادر به جا به جایی کانون لنز دوربین مداربسته میباشید. این کار به شما اجازه میدهد که زاویه ی دید خود را کم یا زیاد نمایید.اگر کانون لنز را در کمترین فاصله ی خود قرار دهید تصویر شما بدون هیچ افت کیفیتی ، بزرگنمایی مورد نظر را نشان میدهد. و اگر کانون لنز را در بیشترین فاصله قرار دهید . دیده تصویر شما بهتر میشود. این دوربین توانایی  اتو فوکوس بر روی تصاویر را دارد. و تصویر شما اصلا تار نمی شود.

اما در زوم دیجیتال شما قادر به بزرگنمایی تصاویر میباشید. ولی تصاویر شما با افت کیفیت همراه میشود. در دوربین های مداربسته ی  شما میتوانید زوم را هم با گوشی خود و هم دستگاه مرکزی انجام دهید.

موارد استفاده از دوربین مدار بسته موتورایز

پرکاربرد ترین مکان ها برای دوربین مدار بسته ی موتورایز کارخانه ، باغ های میوه و کشاورزی ، ادارات ،سازمان ها میتوان اشاره کرد. این دوربین ها به غیر از موارد امنیتی میتواند در بحث نظارتی نیز به شما کمک کند. یکی از موارد استفاده این دوربین در خط تولید میباشد.

با نصب دوربین مداربسته ی مو تورایز در این مکان شما قادر به دیدن عملکرد کارکنان خود و همچنین زیر نظر گرفتن تجهیزات گران قیمت کارخانه می باشید. از جمله مکان هایی که از این دوربین استفاد میشود. برای خواندن پلاک های ماشین میباشد.و تصاویر پلاک را با وضوح بالا نمایش دهد. شایان ذکر است این مدل دوربین های نیاز به یک اپراتور برای زوم میباشد.

لنز دوربین موتورایز

لنز دوربین موتورایز

انواع دوربین مدار بسته موتورایز

در این بخش به معرفی دو مدل دوربین مداربسته موترایز به نام های دوربین مداربسته ی AHD و دوربین مداربسته ی IP میپردازیم. هرکدام را به طور کامل تعریف میکنیم ، و به برسی مزیت ها و معایب استفاده از آن ها مطالبی را ارائه میکنیم .

دوربین مداربسته تحت شبکه IP

از دوربین مداربسته ی IP  برای مکان های امنیتی و مواردی که نیاز به نظارت دارند استفاده می شود. این دوربین ها تصاویر را تحت شبکه ی تعریف شده انتقال میدهند. تولید دوربین های مداربسته IP در سال 1996 توسط شرکت اکسیس انجام شد . دوربین مداربسته IP  دیتا  را از طریق حسگر های خود دریافت می کند. و با انتقال اطلاعات به سیستم عامل شبکه دستگاه خود تصاویر را به صورت دیجیتال نمایش می دهد.

دوربین های مداربسته IP  دارای  پروتکل انحصاری درسیستم عامل دستگاه مرکزی خود میباشند. این قابلیت باعث شده که فقط از دوربین خود بر روی شبکه شما فعال گردد. و دوربین دیگری توانایی اتصال به این شبکه را ندارد.

پروتکل اختصاصی ONVIF  چیست؟

شرکت های سازنده ی این محصول طبق یک توافق جامع و جهانی ب نام ONVIF متعحد شدند که برای سیستم عامل دوربین مداربسته خود یک نرم افزار انحصاری تولید کنند . مقصود از این کار این میباشد، که ارتباط دوربین با مرکز کنترل شبکه به صورت کاملا آسان هماهنگ شود. و یک سیستم یکپارچه با دستگاه ذخیره ساز به وجود آید.

کیفیت تصاویر دوربین مداربسته IP 

ما قبلا اشاره کردیم  تصاویر در دوربین مدار بسته IP به صورت داده از طریق کابل شبکه به دستگاه مرکزی انتقال می یابد. در سال های اول تولید این دوربین ها تصاویر به صورت  لنز VGA مورد استفاده بودند. کیفیت این دوربین ها تا 1.3MP  هم بهبود یافت.

اما در حال حاضر تنوع این دوربین ها بیشتر شده. و تا 24MP  هم کیفیت تصاویر را ارائه میدهند. نکته ی قابل توجه برای کیفیت تصاویر دوربین مداربسته IP  این میباشد که تصاویر با وضوح بالا انتقال می یابند. و همانند کد باینری به صورت 0,1  اند. به خاطر همین موضوع پهنای باند بهتر نسبت به مدل های انالوگ دارند.

دلایل برتری دوربین مدار بسته تحت شبکه 

  • دوربین مداربسته IP توانایی اجرای تصاویر با رزولیشن بالا و کیفیت مناسب تحت شبکه ی مختص به خود را دارد.
  • توانایی ویژه دوربین مدار بسته تحت شبکه این امکان را به شما میدهد تا تصاویر را پردازش کنید .
  • پایش تصاویر در دوربین مداربسته IP این توانایی را به شما میدهد تا تشخیص حرارت، پلاک ماشین ،چهره ،صدا ،حرکت ، دود ، و اجتماعات را به بهترین نحو ممکن به دستگاه مرکزی انتقال بدهد.
  • این دوربین ها توانایی حرکت و زوم (موتورایز) در حالات مختلف را دارا میباشند. که به آن  PTZ گفته میشود. این عمل توسط همان دستگاه مرکزی قابل انجام است.
دوربین مداربسته IP تحت شبکه

دوربین مداربسته IP تحت شبکه

اجزای تشکیل دهنده دوربین مدار بسته IP

دوربین مداربسته IP : این دوربین هارا میتوان براساس نیاز و نوع کاربری با توجه به برند های موود در بازار تهییه  کرد.

هارد دستگاه : این دستگاه ها از کارت ذخیره اینتر استفاده میکنند. اساس کار این هارد دریافت تصاویر و اطلاعات از طریق دوربین و ذخیره سازی آن است. مقدار فضای ذخیره سازی آن انتخابی است. شما میتوانید براساس نیاز و تعداد دوربین های خود هارد های بیشتری خریداری کنید.

منبع تغذیه: دوربین های مداربسته IP نیاز به آداپتور دارند. این آداپتور برق 12 ولتی موزد نیاز برای روشن شدن دوربین را فراهم می آورد.مقدار ولتاژ ورودی به این دوربین 2 آمپر است.

سوییچ شبکه: دوربین مدار بسته IP  برای انتقال دیتا از سوییچ شبکه استفاده می کند. برای مثال اگر شما دو دوربین داشته باشید ، این دو به یک سویچ وصل می شوند و خروجی آن به دستگاه NVR متصل می گردد.

البته سوییچ POE نوع دیگری از سوییچ است. که علاوه بر ارسال اطلاعات، برق مورد نظر دوربین را تامین می کند. و هزینه داشتن آداپتور و کابل را کاهش میدهد.

سوییچ POE

سوییچ POE

کابل شبکه:

دوربین های مداربسته IP برای انتقال اطلاعات بر بستر شبکه نیاز به کابل دارند. کابل های این دوربین ها به شکل 8 رشته پوشش عایق تهییه شده است. ک قابلیت ارسال هم زمان تصویر و برق دوربین را دارند. کابل های موجود در بازار در دو مدل CAT6,CAT5 موجود میباشد.

کابل برق: اگر شما نمی خواهید از سوییچPOE استفاد کنید باید از سیم کشی برق جهت استفاده به جای آداپتور خریداری کنید.

دستگاه مرکزی NVR : کار این دستگاه کنترل و پایش دوربین مداربسته می باشد. این دستگاه توانایی دریافت تصاویر و انتقال آن ها بر بستر کابل HDMI  یا VGA به تلویزیون می باشد.

دستگاه مرکزی DVR

دستگاه مرکزی DVR

مزیت ها و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

مزیت ها:

اجرای آسان :این دوربین ها به خاطر نیاز به یک کابل شبکه  جهت اتصال دوربین به دستگاه مرکزی نصب آسان تر و راحت تری دارند.

کیفیت و امنیت بالا: دوربین های مداربسته IP به خاطر انتقال تصاویر به صورت دیجیتال از کیفیت تصاویر خوبی بهره مندند. این انتقال به خاطر ارسال توسط کد های صفر ، یک برای شبکه یک امنیت بالای را فراهم می آورد.

معایب:

اگر خواستار تصاویر با کیفیت هستید باید به این نکته توجه کنید . پهنای باند بیشتری فراهم کنید. همچنین اگر فضای شما بیش از 100 متر باشد باید از کابل های بهتری استفاده کنید. ویا تعداد سویچ خود را افزایش دهید.

دوربین مدار بسته AHD  

نحو انتقال تصاویر در دوربین های آنالوگ به شکل خطی  TVL (ابتدا تصویربر بستر آنالوگ به DVR وارد میشود. سپس چیپ دستگاه  تصاویر را تبدیل به تصویر دیجیتال می نماید.)  انتقال می یابد.ولی دوربین مداربسته AHD تصاویر را بر بستر 720*480 MP  با فریم 30 ثانیه انتقال می دهد.

این دوربین ها به خاطر داشتن کابل کواکسیدل میتوانند سیگنال  تصاویر را تا 500 متر به دستگاه DVR انتقال دهند. تصاویر در دوربین مداربسته AHD بر حسب پیکسل دست بندی می شود.هرچه تعداد پیکسل شما بیشتر باشد، وضوح تصویر بهتری را دریافت می کنید.

انواع دوربین مدار بسته AHD

دوربین های دام DOME : به دوربین هایی که در سقف یا محیط های بسته  نصب میگردند دام میگویند. این دوربین ها در دونوع پلاستیکی و فلزی ساخته میشوند. و دارای قابلیت ضد آب، ضد گرما و دارای IP66,67 می باشند.

دوربین های بولت BOLLET : به دوربین هایی که در دیوار یا به صورت پایه دار در محیط های باز نصب می گردند ، بولت میگویند. این دوربین ها در دونوع پلاستیکی و فلزی ساخته میشوند. و دارای قابلیت ضد آب، ضد گرما و دارای IP66,67 می باشند. همچنین به خاطر وجود پایه شما میتوانید زاویه دوربین را براساس نیاز خود تنظیم کنید.

مدل های دوربین مدار بسته AHD   

دوربین مداربسته AHD با لنز ثابت : در این مدل دوربین لنز کانون آن ثابت می باشد. و برای زوم کردن (موتورایز) شما باید از طریق دستگاه مرکزی این کارا انجام دهید. اندازه ی لنز های این دوربین  چیزی بین 2.8 تا 3.6 میلی متر است.

دوربین مدار بسته AHD وریفیکال : لنز های وریفیکال توسط پیچی که در دوربین کار گذاشته شده ب حرکت در می آید. و شما میتوانید کیفیت تصویر را تغییر دهید.

دوربین مداربسته AHD موتورایز :دوربین های مداربسته موتورایز AHD دارای موتور برای عقب و جلو کردن لنز می باشند. این کار توسط دستگاه DVR انجام میشود . وبه شما اجازه ی کنترل کیفیت تصاویر را میدهد.

دوربین مداربستهAHD  اسپیددام: اگر محیط شما بسیار وسیع می باشد پیشنهاد ما استفاده از دوربین های AHD اسپید دام (موتورایز) است. این مدل توانایی گردش 360 و قدرت زوم تا 16 برابر و همچنین قدرت تشخیص تحرکات را دارا می باشد.

از جمله برند های معروف این مدل میتوان به هلیک ویژن و داهوا اشاره کرد. تکنولوژی این شرکت ها بر پایه  CVI,TVI است.

دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD

اجزای تشکیل دهنده برای نصب دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD : دوربین های AHD در بازار از کیفیت 2MP تا 1080MP موجود می باشد. همچنین دارای امکاناتی مانند ضد آب و مقاوم در برابر گرما و سرما و مجهز ب دید در شب هستند.

دستگاه DVR : برای دریافت تصویر شما به یک دستگاه مرکزی نیاز خواهید داشت. این دستگاه مانند دستگاه تحت شبکه IP تصاویر را به صورت کد باینری صفر ، یک دریافت و پردازش میکند. بعد از پایش تصویر را به نمایشگر شما انتقال می دهد. و شما میتوانید آن را مشاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید هر چه تعداد دوربین شما بیشتر شود . برای پشتیبانی مقدار پیکسل تصویر شما به دستگاه های بیشتری نیاز خواهید داشت.

کابل کواکسیدل : این کابل ها در دو نوع RG59,RG60 تقسیم می شوند . که وظیفه ارسال تصاویر و برق رسانی را بر عهده دارند.

آداپتور:  دوربین های مداربسته AHD  نیاز به آداپتور دارند. این آداپتور برق 12 ولتی موزد نیاز برای روشن شدن دوربین را فراهم می آورد.مقدار ولتاژ ورودی به این دوربین 2 آمپر است.

با توجه به ویژگی های گفته شد میتوان دوربین های AHD را مقرون به صرفه دانست . و انتخابی برای خانه شما می باشد.

ویژگی های دوربین مداربسته مو تورایز نوع IP و AHD

همان طور که گفته شد هر دو مدل IP و AHD توانایی زوم یا موتورایز را در خود دارند. این دوربین ها نیاز به یک دستگاه مرکزی دارند . که بسته به نیاز شما باید کارت حافظه اضافی خریداری کنید . نوع آداپتور مورد استفاده این مدل دوربین مداربسته مو تورایز یکسان است. نحو نصب دوربین ها به راحتی و آسان می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های یکسان این دو مدل انتقال تصاویر با کیفیت بسیار بالا بر بستر شبکه کد گذاری و دییتال می باشد. این کار امنیت ارسال تصاویر را برای شما فراهم می آورد.

تفاوت های دوربین مدار بسته IP  و AHD نوع مو تورایز

  1. دوربین های مداربسته IP برای فضای کمتر از 100 مناسب است . درحالی که دوربین های مداربسته AHD برای فضای 500 متر بیشتر هم استفاده میشود.
  2. هردو دوربین تصاویر را با وضوح بالا نمایش می دهد اما دوربین های IP تحت شبکه قابلیت تصویر برداری 24MP را دارا می باشند.
  3. از دوربین مداربسته تحت شبکه IP در مکان هایی که نیاز به رصد و تشخیص بالا مانند ادارات،کارخانه جات و سازمان های امنیتی استفاده میکنند . ولی کاربری دوربین های AHD بیشتر برای مصارف معمولی و خانه ها می باشد.
  4. دوربین مداربسته IP با توجه به داشتن سوییچ POE میتواند دوربین را روشن نگهدارد . اما در دوربین های مداربسته AHD  چنین سوییچ وجود ندارد.
تفاوت تصویر در دوربین مداربسته IP با AHD

تفاوت تصویر در دوربین مداربسته IP با AHD

لینک های پر بازدید سایت

دوربین مداربسته داهوا

دوربین مداربسته هایک ویژن

الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. بازتاب هاویدئو بالون چیست؟ - فروشگاه دوربین مداربسته الو دوربین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0