آیا نصب دوربین مداربسته جرم است؟

دسته بندی :مقالات دوربین مدار بسته ۴ بهمن ۱۴۰۱ الو دوربین 129

یکی از داغ ترین مباحثی که اخیراً در مورد آن بحث و اختلاف نظر وجود دارد، قوانین نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف است! امروزه به هر جایی که مراجعه می کنیم شاهد دوربین های مداربسته متعددی هستیم که نصب شده و کاربران به منظورهای مختلفی از آن ها استفاده می کنند.

 این تجهیزات الکترونیکی قادرند در بسیاری از موارد امنیت افراد جامعه را تضمین نموده و کشف جرم نمایند؛ اما با این وجود، برخی از افراد بر این باورند که نصب دوربین مداربسته در کوچه و معابر عمومی موجب نقض حریم خصوصی افراد می گردد.

به همین علت امروزه قوانینی برای نصب دوربین های مداربسته وضع شده اند که موجب جلوگیری از سوء استفاده از این وسیله شده است. با الو دوربین همراه باشید تا چگونگی قوانین موجود برای نصب دوربین مداربسته را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا قانونی برای نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

نصب دوربین مداربسته نه تنها جرم محسوب نمی شود، بلکه مراجع قانونی از نصب این گونه تجهیزات حمایت به عمل می آورند؛ اما با توجه به آن که امکان سوء استفاده و یا نقض حریم خصوصی افراد وجود دارد، مراجع قانونی نصب دوربین مداربسته را با محدودیت ها و قوانینی در نظر گرفته اند.

در صورتی که مجوز های لازم را از مراجع قضایی برای نصب دوربین مداربسته کسب ننمایید، درگیر دادگاه و رفت و آمدهای بسیار شده و حتی ممکن است مجرم شناخته شوید. به طور مستقیم و صریح در قانون اساسی قانون خاص برای نصب دوربین مداربسته وجود ندارد.

اما از مواد قانونی دیگری می توان استفاده کرده و آن ها را به نصب دوربین مداربسته تعمیم داد. برای مثال ماده ۴۱ منشور حقوق شهروندی بیان می دارد که کنترل صوتی و تصویری در محیط های کاری، اماکن عمومی، فروشگاه ها و سایر محیط های عمومی بر خلاف قانون است.

این قانون اشاره مستقیم به نصب غیرقانونی دوربین مداربسته دارد. بنابراین اگر شرایط و ضوابط نصب دوربین مداربسته در محیط های مختلف رعایت شود، نصب دوربین مداربسته جرم نیست و منع قانونی نخواهد داشت.

آیا امکان نصب دوربین مداربسته در مکان های عمومی وجود دارد؟

به طور کلی نصب دوربین های مداربسته در مکان های عمومی و محل‌ هایی که بسیار پر رفت و آمد هستند به تنهایی ممنوع نیست. برای مثال می توان به نصب دوربین های مداربسته در مکان های عمومی و پرطرفداری مانند مجتمع تجاری، فروشگاه ها، بزرگراه ها، خیابان ها و… اشاره کرد که ممنوعیت قانونی ندارند؛ اما با این حال نصب دوربین های مداربسته در مکان های عمومی حساس ممنوع بوده و برای نصب دوربین مداربسته در این مکان ها به اخذ مجوز نیاز است. از جمله مکان‌ های عمومی حساس می توان به سفارتخانه ها، پایگاه های نظامی، پایگاه های هوایی و… اشاره کرد.

آیا امکان نصب دوربین مداربسته در کوچه وجود دارد؟

همان گونه که می دانید کوچه ها جزء حریم خصوصی افراد نبوده و از جمله مکان های عمومی به شمار می روند که محل عبور و مرور ساکنان محل و سایر رهگذران است؛ اما رفت و آمد در کوچه ها به اندازه مجتمع های تجاری نیست. بنابراین اگر قصد دارید که دوربین مداربسته را در کوچه نصب کنید بهتر است رضایت ساکنین محل را جلب نموده و یا به آن ها اطلاع رسانی نمایید.

به علاوه می توانید برای اطلاع رسانی به سایرین از نصب دوربین مداربسته در کوچه و معابر محل زندگی خود، از تابلوهای شماتیک که نصب دوربین مداربسته را نشان می دهند استفاده نمایید. ذکر این نکته لازم است که نصب دوربین مداربسته باید به گونه ای باشد که به ساختمان های دیگر اشراف نداشته و تنها کوچه را تحت نظارت داشته باشد.

آیا برای نصب دوربین مداربسته در کوچه نیاز به کسب اجازه از همسایه ها داریم؟

در صورتی که دوربین مداربسته نصب شده تنها برای حفظ امنیت ساختمان خود باشد، نیازی به کسب اجازه از همسایه ها نیست؛ اما اگر نصب دوربین مداربسته با هدف نظارت بر رفت و آمد اهالی ساختمان، همسایگان و سایر افراد کوچه باشد، بدون شک باید از آن ها اجازه گرفته و کسب رضایت نمود.

آیا می توان دوربین مداربسته را بدون رضایت همسایگان نصب کرد؟

در صورتی که منطقه شما از امنیت کافی برخوردار نیست و دلایل بسیاری دارید که با استناد به آن ها کوچه یا محل شما نیاز به نصب دوربین دارد، می توانید با وجود نارضایتی شخص یا اشخاصی از همسایه های خود برای گرفتن مجوز نصب دوربین مداربسته در کوچه اقدام نموده و درخواست کتبی خود را به آگاهی محل زندگی خود تقدیم کنید.

برای اخذ مجوز نصب دوربین مداربسته به کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن مجوز نصب دوربین مداربسته می توانید دلایل خود را که عبارت از دلایل امنیتی هستند را به صورت کتبی نوشته و درخواست خود را جهت ضرورت نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی و مراجع قضایی که در محل زندگی شما وجود دارند تقدیم کنید.

سپس در صورت تایید آن ها می توانید با خیال راحت دوربین مداربسته را نصب کنید. البته لازم به ذکر است که از دوربین مداربسته خود نباید برای جاسوسی و مفاسد اخلاقی استفاده کرد؛ زیرا که در صورت ثبت شکایت و اطلاع، شدیدترین مجازات برای شخص خاطی اعمال خواهد شد.

آیا نصب دوربین مخفی در محل کار یا اماکن عمومی جرم است؟

بر اساس قانون استراق سمع و نظارت بر زندگی خصوصی افراد، نصب دوربین مخفی در محل کار یا اماکن عمومی غیر قانونی است. جالب است بدانید شخصی که اقدام به نصب دوربین مداربسته نموده است نیز مجرم شناخته شده و تصاویری که ضبط شده اند قابل استناد نمی باشد. البته لازم به ذکر است که اگر صاحب ملکی بخواهد از وقوع جرم بزرگ پیشگیری نماید، می تواند با گرفتن مجوز از مراجع ذی صلاح اقدام به نصب دوربین مخفی در محل مورد نظر خود نماید.

مجوز صادر شده تنها در یک بازه زمانی کوتاه است. به طور کلی دوربین های مداربسته استفاده و کاربردهای بسیار متنوع و گسترده ای دارند. در صورتی که با قوانین نصب دوربین مداربسته در محل های مختلف آگاه باشید، می دانید که دوربین مداربسته به هیچ عنوان نباید آسایش سایرین را سلب نماید؛ در غیر این صورت متوجه پیگرد قانونی شده و جریمه و مجازات سنگینی در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

الو دوربین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0